Joga

Joga wywodzi się z Indii i jest wspaniałą ścieżką rozwoju duchowego praktykowaną od ponad 4 tysięcy lat.

Słowo joga pochodzi od sankryckiego słowa judż [yuj] i ma dwa zasadnicze znaczenia. Pierwsze z nich to scalać, łączyć, jednoczyć. Oznacza to zjednoczenie człowieka z tym, co boskie. Drugie znaczenie to ujarzmiać. Odnosi się ono do zapanowania nad emocjami, zachciankami, umysłem tak, aby wspierało to rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy. Podstawę praktyki jogi stanowią asany (pozycje jogi) i pranayama (ćwiczenia oddechowe).

Asana to wykonywanie pozycji fizycznych. Efektem praktyki asan jest stabilne, elastyczne, a zarazem silne ciało, niezawodny umysł i pogodne usposobienie.

Pranayama to regulowanie przepływu oddechu, zarówno wdechu jak i wydechu.

Joga uwalnia od stresu

Joga jest przede wszystkim wspaniałą ścieżką rozwoju, drogą poznania i samodoskonalenia.
Jej dobroczynny wpływ uwalnia nas także od objawów stresu. Przeżywane napięcia odciskają swoje piętno w ciele i umyśle. Najczęściej gromadzą się w ramionach i barkach, tyłach nóg, okolicy brzucha, okolicy klatki piersiowej, zaburzają gospodarkę hormonalną, trawienie, podnoszą ciśnienie i przy dłuższym trwaniu prowadzają do wielu dolegliwości.

Praktyka jogi łagodzi objawy stresu i przywraca ciału i umysłowi właściwą równowagę. Jednak jej wpływ jest dużo głębszy: pozwala dotrzeć do korzeni stresu, aby wreszcie poza nie wykroczyć.

Korzyści, jakie osiągniesz dzięki praktyce:

  • Psychiczne - odprężenie i ukojenie nerwów, odczucie spokoju, ugruntowania i opanowania myśli, lepszy sen, dystans do spraw, pozytywne nastawienie do życia, poczucie kontroli a zarazem odpuszczenie tego, na co wpływu nie mamy, akceptacja siebie i swoich ograniczeń, łagodność, pogoda ducha...
  • Fizyczne - uwolnienie napięć mięśniowych nagromadzonych w wyniku stresu, ulga dla pleców, karku, ramion i kręgosłupa, odprężenie dla głowy, regulacja i pogłębienie oddechu, więcej przestrzeni dla serca, mocne stopy i nogi, regulacja pracy narządów wewnętrznych i hormonów, regulacja ciśnienia, ulga w bolesnych miesiączkach, dotkliwym PMS, silne i elastyczne ciało, smukła sylwetka, gracja ruchów, poprawa odporności fizycznej i psychicznej...
  • - i wiele innych, a wszystkich nie sposób wymienić.

Podróż na ścieżce jogi nie ma końca: rozwija się stale i zmienia, zaskakuje, obdarowuje i stawia nowe wyzwania... Każdy niech sam rozpozna, jakie korzyści niesie dla niego.

NASZA METODA

Praktykujemy metodę hatha jogi stworzoną przez B.K.S. Iyengara (ur. 1918 – zm. 2014) – jednego z największych mistrzów jogi XX. stulecia. Jest to obecnie najpowszechniej praktykowana metoda jogi na świecie.

Najważniejsze cechy tej metody to precyzja, stabilność i używanie pomocy do wykonania asan czyli pozycji jogi.

Precyzja i uważność – uczymy jak harmonijnie angażować całe ciało podczas wykonywania pozycji, aby nie przeciążać ani nie pomijać żadnych partii.

Stabilność – ćwicząc rozwijamy stabilność na poziomie fizycznym i psychicznym, praktykujemy ze skupieniem i dbałością o oddech, dzięki czemu umysł wycisza się i relaksuje.

Pomoce - paski, klocki, koce i wałki pomagają w prawidłowym wykonaniu pozycji, co sprawia, że ich korzystny wpływ staje się dostępny od razu.

Nasza metoda jest bezpieczna, uważna i dostępna dla każdego. Mogą praktykować ją osoby w każdym wieku, ponieważ dostosowujemy praktykę do możliwości ćwiczącego. W przypadku dolegliwości proponujemy wykonanie wariantu pozycji, który będzie działał terapeutycznie. Z powodzeniem mogą z nami ćwiczyć też osoby starsze oraz panie w ciąży.

Nasi nauczyciele przeszli wieloletnie, gruntowne przygotowanie do swojej roli i nadal się rozwijają. Joga to dla nas styl życia i niekończące się odkrywanie potencjału ciała i umysłu.

Każda sesja stanowi całość, zaczyna się kilkuminutowym skupieniem, a kończy relaksacją.

W grupach początkujących nauczanie asan zaczynamy od pozycji stojących, które oprócz wielu pozytywnych działań zdrowotnych, pozwalają odczuć fizyczną i psychologiczną stabilność. Po opanowaniu podstawowych pozycji stojących stopniowo wprowadzamy następne grupy asan: siady, skłony do przodu, skręty, pozycje odwrócone, wygięcia do tyłu, pozycje brzuszne. Po ugruntowaniu się w praktyce asan można praktykować pranajamę (kontrolę oddechu).

Dla podejścia Iyengara charakterystyczne jest to, że cały system ośmiostopniowej jogi Patańdżalego znajduje odzwierciedlenie właśnie w pozycjach jogi i kontroli oddechu. A zatem asana czy pranajama nie są tu zwykłym ćwiczeniem, a swoistą medytacją, w której odbija się zjednoczony stan ciała, umysłu i oddechu, zmysły są powściągnięte, a pole świadomości oczyszczone.

B.K.S. IYENGAR

Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar (1918 - 2014) był jednym z najwybitniejszych współczesnych nauczycieli jogi. Praktykował i nauczał przez ponad 70 lat. Dzięki jego metodzie miliony osób na całym świecie rozpoczęło praktykę jogi.

Gdy 14 grudnia 1918 roku przyszedł na świat w ubogiej rodzinie bramińskiej w miasteczku Bellur. Nic nie wskazywało, że w przyszłości stanie się ikoną jogi – był niezwykle słabym i chorowitym dzieckiem, obiektem drwin ze strony swojego rodzeństwa i rówieśników. Jego wczesne dzieciństwo było pasmem chorób, niepowodzeń i nieszczęść. Gdy Sundara miał 9 lat, zmarł jego ojciec, a sam chłopiec zamieszkał ze swoją starszą siostrą i jej mężem – T. Krishnamacharyą. Jego szwagier, wybitny znawca jogi, dzięki korzystnemu splotowi okoliczności został jego nauczycielem. To właśnie praktyka i asystowanie swojemu guru stały się punktem zwrotnym w życiu młodego Iyengara, który już kilka lat później trafił do Puny w południowych Indiach, by tam nauczać jogi. Po trudnych początkach w nowym miejscu, zdobywał coraz większe uznanie, nie tylko w swojej ojczyźnie, ale również wśród adeptów jogi na całym świecie. Jego uczniami byli m.in.: Yehudi Menuhin, Jiddu Krishnamurti, Aldous Huxley czy Elżbieta królowa Belgii.

W toku praktyki, Iyengar wypracował unikalną metodę nauczania, charakteryzującą się niebywałą precyzją i metodycznością. Guruji Iyengar tłumaczy intensywny charakter swojej metody tym, że poprzez praktykę jogi musimy zwalczyć nasze negatywne tendencje, zarówno na płaszczyźnie fizycznej, jak i psychologicznej. Wielki nacisk kładzie się z jednej strony na precyzję, a z drugiej strony na personalizację praktyki. Nie musisz wykonać docelowej pozycji – położyć dłoni na ziemi, dotknąć głową golenia etc., ale w każdej części ciała, w każdym układzie, dosłownie w każdej komórce – musi nastąpić odpowiednia praca. Wtedy i tylko wtedy, według Iyengara, praktyka będzie transformująca.

Jednakże dziedziną, dzięki której Guruji ze swoją metodą stał się szczególnie znany, są terapeutyczne (medyczne) zastosowania jogi. Iyengar nie tylko starał się dostosować pozycję do indywidualnych możliwości każdej osoby, dzięki zaprojektowanym przez siebie pomocom (kostki, paski, koce etc.), ale również leczył jogą. Od samego początku swojego nauczania pomagał wielu ludziom rozwiązać ich problemy zdrowotne, zdobywając coraz większą sławę w swoim kraju i na świecie.

W uznaniu swoich zasług otrzymał wiele prestiżowych tytułów i nagród, a magazyn „Time“ uznał go za jedną ze stu najbardziej wpływowych osobistości XX wieku. B.K.S. Iyengar kontynuował swoją praktykę do końca swoich dni. Odszedł w wieku niespełna 95 lat do końca emanując niesłychaną na swój wiek witalnością. O sobie mawiał: „Gdy praktykuję, jestem filozofem; gdy nauczam, jestem naukowcem; gdy demonstruję – jestem artystą.“

(za Polskim Stowarzyszeniem Jogi Iyengara).

B.K.S. Iyengar jest autorem klasycznych podręczników do nauki asan i pranajam. Polskie wydania: „Światło Jogi” ("Light on Yoga") , „Pranajama” ("Light on Pranayama"), "Drzewo jogi" ("The Tree of Yoga"), "Joga światłem życia" ("Light on Life"), i wiele innych.

Jak zacząć?

Można dołączyć w dowolnym momencie. Najpierw zapoznaj się z regulaminem i zasadami praktyki. Następnie skontaktuj się z ośrodkiem telefonicznie lub mailowo, aby się umówić - liczba osób na sesjach jest ograniczona. Zabierz wygodny, niekrępujący ruchów strój. Przyjdź 20 minut przed zajęciami, aby porozmawiać z prowadzącą i poinformować o ewentualnych problemach zdrowotnych. Pamiętaj, aby nie jeść co najmniej godzinę przed zajęciami. Wszystkie pomoce potrzebne do praktyki znajdują się w ośrodku.

Grafik Zajęć

piątek: 19.10.2018 Grupa Nauczyciel
09:15 - 10:45   Początk.+ ogólna DOROTA
18:15 - 19:45   Początk.+ ogólna ULA
20:00 - 21:30   Joga Powięziowa (yin yoga) KASIA GURAJ - kurs
sobota: 20.10.2018 Grupa Nauczyciel
09:15 - 10:45   Grupa Ogólna 1 KASIA
11:00 - 12:30   Grupa Początkująca ULA
13:00 - 14:00   Joga dla dzieci MARCELINA
niedziela: 21.10.2018 Grupa Nauczyciel
10:00 - 13:00   Uczta Jogina DOROTA
18:15 - 19:45   Początk.+ ogólna KASIA
poniedziałek: 22.10.2018 Grupa Nauczyciel
09:15 - 10:45   Początk.+ ogólna ULA
18:15 - 19:45   Grupa Ogólna 1 DOROTA
20:00 - 21:30   Grupa Początkująca DOROTA
wtorek: 23.10.2018 Grupa Nauczyciel
07:30 - 09:00   Początk.+ ogólna TOMEK (na zapisy sms 601 780 740)
09:15 - 10:45   Grupa Początkująca TOMEK
18:15 - 19:45   Grupa Początkująca WIOLA
20:00 - 21:30   Grupa Ogólna 1 AGNIESZKA
środa: 24.10.2018 Grupa Nauczyciel
09:15 - 10:30   Vinjasa EMILIA
18:15 - 19:45   Grupa Ogólna 1 EWA
20:00 - 21:30   Grupa Początkująca WIOLA
czwartek: 25.10.2018 Grupa Nauczyciel
09:15 - 10:45   Grupa Ogólna 1 TOMEK
18:15 - 19:45   Grupa Początkująca MARTA
20:00 - 21:30   Grupa Ogólna 1 DOROTA


Cennik

  • Pojedyncza sesja 40 zł
  • Karnet na 4 sesje w miesiącu 140 zł
  • Karnet na 8 sesji w miesiącu 220 zł
  • Karnet na 12 sesji w miesiącu 260 zł
  • Karnet Miesięczny Otwarty (wejścia bez ogr.)  280 zł
  • Karnet Kwartalny Otwarty 700 zł
  • Karnet Półroczny Otwarty 1200
  • Karnet na 10 sesji do wykorzystania w dowolnym czasie 300 zł
  • Promocja dla Par - zniżka na drugi karnet 50 %
  • Sesja Indywidualna 190 zł
  • Joga dla Dzieci karnet na miesiąc 25 zł/zaj.
  • Studenci i emeryci zniżka 20 %

Grupy

Początk.+ ogólna

zajęcia dla początkujacych i już ćwiczących - dostosowane poziomem do możliwości uczestników - uczone są zarówno podstawy wykonywania pozycji, jak i trudniejsze warianty. Dla wszystkich.

Grupa Ogólna 1

Dla osób, które poznały podstawy. Bardziej zaawansowana praktyka, więcej szczegółów i dłuższy czas trwania w pozycjach. Można dołączyć po minimum dwóch miesiącach w grupie dla początkujących, wymagane jest samodzielne wykonywanie świecy (jeśli nie ma przeciwwskazań).

Ogólna + Pranajama

Dla osób, ktore opanowały podstawy praktyki asan. Zajęcia na poziomie grupy ogólnej zakończone pranajamą, czyli ćwiczeniami z oddechem.

Yoga in English

all our teachers speak English - you are welcome to join. The classes are taught in Polish, but a teacher will provide you with instructions in English as well.

Joga dla dzieci

Gimnastyka dla dzieci z elementami jogi i korektywy - zajęcia dostosowane do możliwości dzieci, jednocześnie stawiające wyzwania: uczą koncentracji, rozwijają układ motoryczny, nerwowy, koryguja wady postawy, na koniec krótki relaks. Dla dzieci w wieku 6-12 lat.

Zajęcia otwarte JOGA

Zajęcia wprowadzające dla osób, które chcą rozpocząć praktykę jogi. Wykład i próbna lekcja. Zajęcia sa bezpłatne, prosimy o zapisy.

Medytacja

dla wszystkich

WARSZTAT

Grupa Początkująca

Dla osób, które zaczynają praktykę. Nauczysz się podstaw jogi: pracy z oddechem i najważniejszych pozycji. Po minimum 8 spotkaniach można przejść do Grupy Ogólnej.

Grupa Ogólna 2

Praktyka pogłębiona dla osób, które dobrze opanowały podstawy, nauka zaawansowanych pozycji, wymagane samodzielne stanie na głowie.

Joga w ciąży

panie w ciąży zapraszamy na zajęcia w czwartki godz. 18.15 - jest to grupa początkująca - łagodna.

Sesja Indywidualna

Spotkanie indywidualne z nauczycielem lub w grupie do 3 osób. Celem jest dostosowanie praktyki do możliwości i stanu zdrowia ćwiczącego, uzyskanie indywidualnych wskazówek.

Vinjasa

Połączenie ruchu z oddechem, polega na płynnym przechodzeniu pomiędzy pozycjami przy zachowaniu energetyzującego oddechu ujjayi. Wydłużony oddech pomaga zachować spokój, wprowadza harmonię i rytm, a praktyka staje się zrównoważona i głęboka, nie tracąc przy tym swej dynamiki.

Joga Powięziowa (yin yoga)

Joga głęboko odprężająca i regenerująca, uwalniająca napięcia, nie wysiłkowa.

Uczta Jogina

raz w miesiącu 3 godzinna sesja pogłębionej praktyki - asany, pranajama (ćwiczenia oddechowe) i dłuższy relaks. Na zapisy.