Joga

Joga wywodzi się z Indii i jest wspaniałą ścieżką rozwoju duchowego praktykowaną od ponad 4 tysięcy lat.

Słowo joga pochodzi od sankryckiego słowa judż [yuj] i ma dwa zasadnicze znaczenia. Pierwsze z nich to scalać, łączyć, jednoczyć. Oznacza to zjednoczenie człowieka z tym, co boskie. Drugie znaczenie to ujarzmiać. Odnosi się ono do zapanowania nad emocjami, zachciankami, umysłem tak, aby wspierało to rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy. Podstawę praktyki jogi stanowią asany (pozycje jogi) i pranayama (ćwiczenia oddechowe).

Asana to wykonywanie pozycji fizycznych. Efektem praktyki asan jest stabilne, elastyczne, a zarazem silne ciało, niezawodny umysł i pogodne usposobienie.

Pranayama to regulowanie przepływu oddechu, zarówno wdechu jak i wydechu.

Joga uwalnia od stresu

Joga jest przede wszystkim wspaniałą ścieżką rozwoju, drogą poznania i samodoskonalenia.
Jej dobroczynny wpływ uwalnia nas także od objawów stresu. Przeżywane napięcia odciskają swoje piętno w ciele i umyśle. Najczęściej gromadzą się w ramionach i barkach, tyłach nóg, okolicy brzucha, okolicy klatki piersiowej, zaburzają gospodarkę hormonalną, trawienie, podnoszą ciśnienie i przy dłuższym trwaniu prowadzają do wielu dolegliwości.

Praktyka jogi łagodzi objawy stresu i przywraca ciału i umysłowi właściwą równowagę. Jednak jej wpływ jest dużo głębszy: pozwala dotrzeć do korzeni stresu, aby wreszcie poza nie wykroczyć.

Korzyści, jakie osiągniesz dzięki praktyce:

  • Psychiczne - odprężenie i ukojenie nerwów, odczucie spokoju, ugruntowania i opanowania myśli, lepszy sen, dystans do spraw, pozytywne nastawienie do życia, poczucie kontroli a zarazem odpuszczenie tego, na co wpływu nie mamy, akceptacja siebie i swoich ograniczeń, łagodność, pogoda ducha...
  • Fizyczne - uwolnienie napięć mięśniowych nagromadzonych w wyniku stresu, ulga dla pleców, karku, ramion i kręgosłupa, odprężenie dla głowy, regulacja i pogłębienie oddechu, więcej przestrzeni dla serca, mocne stopy i nogi, regulacja pracy narządów wewnętrznych i hormonów, regulacja ciśnienia, ulga w bolesnych miesiączkach, dotkliwym PMS, silne i elastyczne ciało, smukła sylwetka, gracja ruchów, poprawa odporności fizycznej i psychicznej...
  • - i wiele innych, a wszystkich nie sposób wymienić.

Podróż na ścieżce jogi nie ma końca: rozwija się stale i zmienia, zaskakuje, obdarowuje i stawia nowe wyzwania... Każdy niech sam rozpozna, jakie korzyści niesie dla niego.

NASZA METODA

Praktykujemy metodę hatha jogi stworzoną przez B.K.S. Iyengara (ur. 1918 – zm. 2014) – jednego z największych mistrzów jogi XX. stulecia. Jest to obecnie najpowszechniej praktykowana metoda jogi na świecie.

Najważniejsze cechy tej metody to precyzja, stabilność i używanie pomocy do wykonania asan czyli pozycji jogi.

Precyzja i uważność – uczymy jak harmonijnie angażować całe ciało podczas wykonywania pozycji, aby nie przeciążać ani nie pomijać żadnych partii.

Stabilność – ćwicząc rozwijamy stabilność na poziomie fizycznym i psychicznym, praktykujemy ze skupieniem i dbałością o oddech, dzięki czemu umysł wycisza się i relaksuje.

Pomoce - paski, klocki, koce i wałki pomagają w prawidłowym wykonaniu pozycji, co sprawia, że ich korzystny wpływ staje się dostępny od razu.

Nasza metoda jest bezpieczna, uważna i dostępna dla każdego. Mogą praktykować ją osoby w każdym wieku, ponieważ dostosowujemy praktykę do możliwości ćwiczącego. W przypadku dolegliwości proponujemy wykonanie wariantu pozycji, który będzie działał terapeutycznie. Z powodzeniem mogą z nami ćwiczyć też osoby starsze oraz panie w ciąży.

Nasi nauczyciele przeszli wieloletnie, gruntowne przygotowanie do swojej roli i nadal się rozwijają. Joga to dla nas styl życia i niekończące się odkrywanie potencjału ciała i umysłu.

Każda sesja stanowi całość, zaczyna się kilkuminutowym skupieniem, a kończy relaksacją.

W grupach początkujących nauczanie asan zaczynamy od pozycji stojących, które oprócz wielu pozytywnych działań zdrowotnych, pozwalają odczuć fizyczną i psychologiczną stabilność. Po opanowaniu podstawowych pozycji stojących stopniowo wprowadzamy następne grupy asan: siady, skłony do przodu, skręty, pozycje odwrócone, wygięcia do tyłu, pozycje brzuszne. Po ugruntowaniu się w praktyce asan można praktykować pranajamę (kontrolę oddechu).

Dla podejścia Iyengara charakterystyczne jest to, że cały system ośmiostopniowej jogi Patańdżalego znajduje odzwierciedlenie właśnie w pozycjach jogi i kontroli oddechu. A zatem asana czy pranajama nie są tu zwykłym ćwiczeniem, a swoistą medytacją, w której odbija się zjednoczony stan ciała, umysłu i oddechu, zmysły są powściągnięte, a pole świadomości oczyszczone.

B.K.S. IYENGAR

Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar (1918 - 2014) był jednym z najwybitniejszych współczesnych nauczycieli jogi. Praktykował i nauczał przez ponad 70 lat. Dzięki jego metodzie miliony osób na całym świecie rozpoczęło praktykę jogi.

Gdy 14 grudnia 1918 roku przyszedł na świat w ubogiej rodzinie bramińskiej w miasteczku Bellur. Nic nie wskazywało, że w przyszłości stanie się ikoną jogi – był niezwykle słabym i chorowitym dzieckiem, obiektem drwin ze strony swojego rodzeństwa i rówieśników. Jego wczesne dzieciństwo było pasmem chorób, niepowodzeń i nieszczęść. Gdy Sundara miał 9 lat, zmarł jego ojciec, a sam chłopiec zamieszkał ze swoją starszą siostrą i jej mężem – T. Krishnamacharyą. Jego szwagier, wybitny znawca jogi, dzięki korzystnemu splotowi okoliczności został jego nauczycielem. To właśnie praktyka i asystowanie swojemu guru stały się punktem zwrotnym w życiu młodego Iyengara, który już kilka lat później trafił do Puny w południowych Indiach, by tam nauczać jogi. Po trudnych początkach w nowym miejscu, zdobywał coraz większe uznanie, nie tylko w swojej ojczyźnie, ale również wśród adeptów jogi na całym świecie. Jego uczniami byli m.in.: Yehudi Menuhin, Jiddu Krishnamurti, Aldous Huxley czy Elżbieta królowa Belgii.

W toku praktyki, Iyengar wypracował unikalną metodę nauczania, charakteryzującą się niebywałą precyzją i metodycznością. Guruji Iyengar tłumaczy intensywny charakter swojej metody tym, że poprzez praktykę jogi musimy zwalczyć nasze negatywne tendencje, zarówno na płaszczyźnie fizycznej, jak i psychologicznej. Wielki nacisk kładzie się z jednej strony na precyzję, a z drugiej strony na personalizację praktyki. Nie musisz wykonać docelowej pozycji – położyć dłoni na ziemi, dotknąć głową golenia etc., ale w każdej części ciała, w każdym układzie, dosłownie w każdej komórce – musi nastąpić odpowiednia praca. Wtedy i tylko wtedy, według Iyengara, praktyka będzie transformująca.

Jednakże dziedziną, dzięki której Guruji ze swoją metodą stał się szczególnie znany, są terapeutyczne (medyczne) zastosowania jogi. Iyengar nie tylko starał się dostosować pozycję do indywidualnych możliwości każdej osoby, dzięki zaprojektowanym przez siebie pomocom (kostki, paski, koce etc.), ale również leczył jogą. Od samego początku swojego nauczania pomagał wielu ludziom rozwiązać ich problemy zdrowotne, zdobywając coraz większą sławę w swoim kraju i na świecie.

W uznaniu swoich zasług otrzymał wiele prestiżowych tytułów i nagród, a magazyn „Time“ uznał go za jedną ze stu najbardziej wpływowych osobistości XX wieku. B.K.S. Iyengar kontynuował swoją praktykę do końca swoich dni. Odszedł w wieku niespełna 95 lat do końca emanując niesłychaną na swój wiek witalnością. O sobie mawiał: „Gdy praktykuję, jestem filozofem; gdy nauczam, jestem naukowcem; gdy demonstruję – jestem artystą.“

(za Polskim Stowarzyszeniem Jogi Iyengara).

B.K.S. Iyengar jest autorem klasycznych podręczników do nauki asan i pranajam. Polskie wydania: „Światło Jogi” ("Light on Yoga") , „Pranajama” ("Light on Pranayama"), "Drzewo jogi" ("The Tree of Yoga"), "Joga światłem życia" ("Light on Life"), i wiele innych.

Jak zacząć?

Można dołączyć w dowolnym momencie. Najpierw zapoznaj się z regulaminem i zasadami praktyki. Następnie skontaktuj się z ośrodkiem telefonicznie lub mailowo, aby się umówić - liczba osób na sesjach jest ograniczona. Zabierz wygodny, niekrępujący ruchów strój. Przyjdź 20 minut przed zajęciami, aby porozmawiać z prowadzącą i poinformować o ewentualnych problemach zdrowotnych. Pamiętaj, aby nie jeść co najmniej godzinę przed zajęciami. Wszystkie pomoce potrzebne do praktyki znajdują się w ośrodku.

Grafik Zajęć

poniedziałek: 16.09.2019 Grupa Nauczyciel
07:15 - 08:30   JOGA O PORANKU - NA ZAPISY DOMINIKA T.
11:00 - 12:30   JOGA W CIĄŻY MAŁGOSIA
18:15 - 19:45   GRUPA OGÓLNA DOROTA
20:00 - 21:30   GRUPA POCZĄTKUJĄCA DOROTA
wtorek: 17.09.2019 Grupa Nauczyciel
09:15 - 10:45   GRUPA ŁĄCZONA DOROTA
18:15 - 19:45   GRUPA POCZĄTKUJĄCA DOMINIKA T.
20:00 - 21:30   GRUPA OGÓLNA MAŁGOSIA
środa: 18.09.2019 Grupa Nauczyciel
07:15 - 08:30   JOGA O PORANKU - NA ZAPISY DOMINIKA T.
09:15 - 10:45   JOGA KRĘGOSŁUPA DOMINIKA T.
11:00 - 12:30   JOGA W CIĄŻY MAŁGOSIA
18:15 - 19:45   GRUPA OGÓLNA DOROTA
20:00 - 21:30   GRUPA POCZĄTKUJĄCA DOROTA
czwartek: 19.09.2019 Grupa Nauczyciel
09:15 - 10:45   GRUPA ŁĄCZONA DOROTA
18:15 - 19:45   GRUPA POCZĄTKUJĄCA DOMINIKA T.
20:00 - 21:30   GRUPA OGÓLNA MAŁGOSIA
piątek: 20.09.2019 Grupa Nauczyciel
07:15 - 08:30   JOGA O PORANKU - NA ZAPISY DOMINIKA T.
09:15 - 10:45   JOGA KRĘGOSŁUPA DOMINIKA T.
18:15 - 19:45   GRUPA ŁĄCZONA MAŁGOSIA
19:45 - 20:15   PRANAJAMA MAŁGOSIA
sobota: 21.09.2019 Grupa Nauczyciel
09:15 - 10:45   GRUPA ŁĄCZONA EWA
11:00 - 12:30   GRUPA POCZĄTKUJĄCA EWA
12:45 - 13:45   JOGA DLA DZIECI (5-10 LAT) DOMINIKA G.
14:00 - 15:00   JOGA DLA DZIECI (10-15 LAT) DOMINIKA G.
niedziela: 22.09.2019 Grupa Nauczyciel
18:15 - 19:45   GRUPA ŁĄCZONA DOMINIKA G.


Cennik

  • Pojedyncza sesja 40 zł
  • Karnet na 4 sesje w miesiącu 140 zł
  • Karnet na 8 sesji w miesiącu 220 zł
  • Karnet na 12 sesji w miesiącu 260 zł
  • Karnet Miesięczny Otwarty (wejścia bez ogr.)  280 zł
  • Karnet Kwartalny Otwarty (wejścia bez ogr.) 700 zł
  • Karnet Półroczny Otwarty (wejścia bez ogr.) 1200 zł
  • Karnet na 10 sesji (bez terminu) 300 zł
  • Joga dla Dzieci wejście jednorazowe 30 zł
  • Joga dla Dzieci karnet na miesiąc 25 zł/zaj.
  • Sesja Indywidualna 1,5 godz. 200 zł/os.
  • Promocja dla Par - zniżka na drugi karnet 50%
  • Studenci i emeryci - zniżka 20%
  • W ośrodku płatność tylko gotówką.

Grupy

GRUPA ŁĄCZONA

Zajęcia dla początkujących i zaawansowanych, dostosowane poziomem do możliwości danej grupy uczestników.

GRUPA POCZĄTKUJĄCA

Dla osób rozpoczynających praktykę jogi oraz dla tych, którym odpowiada dany nauczyciel i godzina.

WARSZTAT TRE

Szczegóły w sekcji Warsztaty.

UCZTA JOGINA

3-godzinna sesja pogłębionej praktyki, odbywająca się 1 raz w miesiącu. Obowiązują wcześniejsze zapisy.

JOGA KRĘGOSŁUPA

Sesje ukierunkowane na zdrowie kręgosłupa - w celu jego jego odciążenia, odprężenia, wzmocnienia, uelastycznienia i kształtowania naturalnych krzywizn.

JOGA DLA DZIECI (5-10 LAT)

Joga skupia się na połączeniu ciała i umysłu. Ważne jest, aby budować to połączenie już od najmłodszych lat. Praktyka jogi zwiększa elastyczność i mobilność ciała. Wzmacnia mięśnie potrzebne do prawidłowego rozwoju. Wpływa pozytywnie na wady postawy. Joga buduje poczucie własnej wartości i szacunek do swojego ciała, aby zapobiec chronicznym napięciom mięśni, które w dorosłym życiu mogą wpłynąć na kształtowanie się osobowości. Wspomaga koordynację i tworzy nowe połączenia w mózgu, które są bardzo ważne do prawidłowego funkcjonowania. Rozwija umiejętność koncentracji i uważności. Praktyka jogi dla dziecka to rzadka okazja, by doświadczyć zabawy i skupienia, nie martwiąc się o to, że popełni błąd. Joga uczy dzieci wytrwałości, cierpliwości co pomaga w dążeniu do wyznaczonych celów. Na zajęciach będziemy zapoznawać się z asanami czyli pozycjami jogi często przez zabawę i czystą przyjemność płynącą z ruchu.

KURS WPROWADZAJĄCY DO JOGI BKS IYENGARA

http://jogawilanow.pl/warsztaty/kurs-wprowadzajacy-do-jogi-wg-metody-bks-iyengara

GRUPA OGÓLNA

Dla osób praktykujących jogę regularnie od co najmniej od 6 miesięcy.

PRANAJAMA

Nauka świadomego oddechu oraz technik oddechowych. Dla osób średnio-zaawansowanych oraz zaawansowanych. Osoby początkujące, chętne wziąć udział w zajęciach, prosimy o wcześniejsze uzgodnienie z prowadzącym. Zajęcia pranajamy rozpoczynają się zaraz po relaksie piątkowej wieczornej sesji łączonej. Możesz przyjść tylko na sesję asan lub pozostać dodatkowo na pranajamie.

JOGA W CIĄŻY

Specjalistyczne zajęcia dla pań w ciąży, z przerwą w praktyce w 10-12 tygodniu ciąży.

JOGA O PORANKU - NA ZAPISY

Grupa łączona - dla osób początkujących i zaawansowanych. Na ZAPISY: zgłoszenia kierujcie proszę na adres: malgosia@equanimus.pl, podając swój numer telefonu do potwierdzeń sesji.

OTWARTA GRUPA TRE

Szczegóły w sekcji Warsztaty.

JOGA DLA DZIECI (10-15 LAT)

Joga skupia się na połączeniu ciała i umysłu. Ważne jest, aby budować to połączenie już od najmłodszych lat. Praktyka jogi zwiększa elastyczność i mobilność ciała. Wzmacnia mięśnie potrzebne do prawidłowego rozwoju. Wpływa pozytywnie na wady postawy. Joga buduje poczucie własnej wartości i szacunek do swojego ciała, aby zapobiec chronicznym napięciom mięśni, które w dorosłym życiu mogą wpłynąć na kształtowanie się osobowości. Wspomaga koordynację i tworzy nowe połączenia w mózgu, które są bardzo ważne do prawidłowego funkcjonowania. Rozwija umiejętność koncentracji i uważności. Praktyka jogi dla dziecka to rzadka okazja, by doświadczyć zabawy i skupienia, nie martwiąc się o to, że popełni błąd. Joga uczy dzieci wytrwałości, cierpliwości co pomaga w dążeniu do wyznaczonych celów. Na zajęciach będziemy zapoznawać się z asanami czyli pozycjami jogi często przez zabawę i czystą przyjemność płynącą z ruchu.