SALAMBA SIRSASANA (czytajSALAMBA  szirszasana) czyli STANIE NA GŁOWIE. Salamba znaczy z podparciem, sirsa to głowa, asana - pozycja jogi.   

Sirsasana - stanie na głowie - należy do grupy tzw. pozycji odwróconych. Pozycje odwrócone są najważniejszą grupą asan. Powodów jest wiele. Ich pozytywny efekt jest odczuwalny na wielu poziomach: fizycznym , energetycznym, emocjonalnym, psychicznym i duchowym. Umożliwiają powrót krwi żyjnej z dolnej części ciała oraz zwiększony drenaż limfatyczny. Harmonizują wszystkie funcje organizmu, opóżniają procesy starzenia, tonizują mięśnie i skórę, poprawiają krążenie, trawienie, oddychanie, gęstość kości, odporność, koncentrację, regenerują i odprężają system nerwowy oraz dają poczucie siły, radość i skupienie na wnętrzu. Stanie na głowie (lub jego wariant) i świeca powinny być stałym elementem codziennej praktyki.

Stanie na głowie nazywane jest królem asan i wraz ze świecą (salamba sarvangasana, która jest zwana królową asan) stanowią parę najważniejszych asan w całym kanonie hatha jogi. Sirsasana, oprócz wszystkich efektów wymienionych powyżej, ze względu na docisk wierzchołka głowy do podłoża oddziałuje na czakrę korony - sahasrara. W ten sposób stymulujemy szyszynkę i przysadkę mózgową powodując wydzielanie substancji przyczyniających się do poszerzenia świadomości. Na skutek tego wykraczamy wewnętrznie poza swoje małe "ja" i absorbujące nas codzienne sprawy, aby objąć większą tożsamośc i poczuć połączenie ze Wszystkim-Co-Jest, także z Wyższym Ja. Asana ta pobudza, dodaje energii i rozgrzewa.

WYKONANIE: pozycja należy do średniozaawansowanych i należy się do niej dobrze przygotować wzmacniając głębokie mięśnie brzucha, otwierając barki,  wzmacniając ramiona i plecy, otwierając tyły nóg. Jako pozycje przygotowujące włącz do swojej regularnej praktyki:

- deskę (kumbhakasana), stanie na rękach (adho mukha vrksasana), vashishthasanę, delfina i uttanasanę.  

Podstawowe instrukcje wykonania: zacznij przy ścianie składając matę na cztery, przysuń ją dłuższym bokiem do samej ściany. Uklęknij i ułóż łokcie na szerokość barków. Zapleć szczelnie palce dłoni tworząc z dłoni koszyczek i układając dłonie przy samej ścianie. Ułóż czubek głowy na macie tak, aby tył głowy był w kontakcie z koszyczkiem dłoni. Dociśnij łokcie, nadgarstki i dłonie i unieś mięśnie kapturowe wydłużając szyję. Wyprostuj nogi, podejdż stopami bliżej głowy, utrzymuj uniesione barki i mcne plecy, nie zmieniaj ustawienia rąk ani głowy. Z wydechem delikatnie odbijając się unieś obie stopy nad ziemię (kolana zgięte) i powoli wyprostuj nogi do pionu. Oddychaj. Utrzymuj uniesione barki, proste plecy i wydłużony kręgosłup sięgając piętami wysoko po ścianie. Zostań w pozycji na początek zaledwie kilka oddechów stopniowo wydłużając czas. Pilnuj, aby szyja była bezpieczna przez stałe unoszenie mięśni kapturowych. (Najmniejszy ból szyi jest wskazaniem do wyjścia z pozycji.) Aby wyjść powoli zegnij nogi i opuść je na ziemię. Odpocznij w skłonie virasana. 

Kiedy już poczujesz się pewniej, pracuj nad symetrią w pozycji . Tu przyda się ktoś, kto będzie mógł spojrzeć na ciebie z zewnątrz i skorygować asymetrie, które w staniu na głowie są bardziej widoczne.  Następnie ucz się powoli stawać niezależnie od podparcia ściany układając dłonie 30 - 50 cm od niej. Następnym krokiem będzie stawanie bez żadnego podparcia czyli na środku i to jest najważiejszy moment nauki sirsasany, ponieważ musisz pokonać strach przed upadkiem do tyłu, a ten zdarzy się na pewno i to nie raz. Opanuj  technikę spadania, a strach minie - rozlużnij się, zegnij kolana, aby ciało miękko się zwinęło, kiedy upadasz do tyłu. Jeśli jest to bardzo trudne, poćwicz najpierw przewroty w przód - fikołki. Z czasem będziesz w stanie kontrolować pozycję bez upadków. Dopiero przy utrzymaniu pozycji niezależnie od ściany można zacząć właściwą pracę z ustawieniem ciała w staniu na głowie. W dalszej praktyce można przejść do wykonywania wariantów w staniu na głowie - eka pada i parśva. 

Polecamy wykonywać pozycję pod okiem nauczyciela, zarówno pierwsze podejścia - bo to nauczyciel stwierdzi, czy jesteś już gotowa/-wy, jak i pogłębianie praktyki przez naukę stania na środku i wariantów. Słowem: nowych rzeczy uczymy się tylko z nauczycielem na zajęciach. 

Przeciwwskazania: nie można wykonywać stania na głowie w czasie menstruacji, przy znaczniej wadzie wzroku, stanie zapalnym ucha lub w jamie ustnej, wysokim ciśnieniu niekontrolowanym lekami, przy problemach z barkami i szyją. Jeśli nie możesz wykonywać pełnego stania na głowie ze względu na barki i szyję, warto wypróbować stanie na krzesłach lub wiszenie na pasie. 

Polecam wam zapoznanie się z opisem tej pozycji w "Świetle Jogi" przez samego BKS Iyengar. Napisany w sposób bezpośredni przez samego Mistrza stanowi wspaniałą zachętę i pokrzepienie przy stawianiu pierwszych kroków. Powodzenia!